Van Don Det naar Cambodja.

8 januari 2017

Die fietstocht door Zuid Oost Thailand viel heel erg mee. Ik ben zelfs de bergen in naar de grens gefietst (er was ook geen tuktuk die mij kon brengen, achteraf maar goed ook). Ik moest wel wat lopen en ook de berg weer af maar het ging prima. Het leuke van fietsen is dat je alles om je heen kunt bekijken. Vaak vraag ik mij af; wat is dat nou, wat doen ze daar? Vanmorgen importeerde ik foto's op mijn Ipad. Met foto's uit Laos, Thailand en hier nu in Cambodja. (Zit in Seam Reap). Het begon met die wittige schijfjes met een grijsachtige schil. Ze lagen op het platte land, naast de huizen of op de weg op een zeil te drogen. 's Morgens vroeg waren de kleden nog dichtgeslagen, zeker vanwege de dauw. Onderweg zag ik een soort machine die de grijze wortels in schijfjes sneed (Thailand). In Cambodja zaten hele families, zonder de mannnen, de wortels klein te hakken. Navraag bleken de wortels Cassave of Maniok te zijn. Het is een eetbare wortelknol van een verhoutende overblijvende heester. Ik had mij in Thailand tijdens het wandelen afgevraagd wat die struiken met een soort doorns aan de takken toch waren. Tussen de rubberplantages groeiden deze struiken in grote velden. Vanmorgen kwam alles samen. Tapioca of Cassave groeit op zeer arme gronden. Kan goed tegen droogte. De wortel is smakeloos en zetmeelrijk. Maar neemt makkelijk de smaak van een toevoeging aan. Kroepoek is tapioca en garnalen. Het meel (glutenvrij) wordt in Ned. gebruikt als varkensvoer en als bindmiddel in de geneesmiddelenindustrie. Van het meel kun je pannenkoeken bakken en van de parels toetjes. De cassavewortel bevat waterstofcyanide (blauwzuur, HCN) goed oplosbaar in water. Je mag vanwege het gif de wortel nooit rauw eten. In Ned. Wortles te koop in toko's en op markten.

1. Nanni Vijn:
    Ha Annelene,
    Wat zul je sterke benen hebben van al dat gefietst en geloop! Ik ben al heel tevreden als ik naar het strand gefietst heb, of naar Bergen v.v.....naar Alkmaar vind ik al te ver, dat is wel 10 km....! En dan ook weer terug... ! Maar ik heb gisteren een uitvoering gehad met mijn projectkoor, vanmiddag weer een, en dat is ook hard werken !
    Ik heb de indruk dat je het erg naar je zin hebt daar, en dat verheugt mij! Leuk, jouw reisverslagen te lezen! Intussen ben je al ongeveer op de helft van je reis, toch? Heb het goed daar en fiets niet te hard van de berg af.... liefs, Nanni
  2. Martin en Corrie:
    Hoi Annelène,
    Voor jou de beste wensen voor het nieuwe jaar. Veel gezondheid, conditie, reisavonturen en ontmoetingen. Heel veel groeten uit een glibberig Nederland.
    Liefs!
    Corrie en Martin