RUBBER

31 januari 2017

Ergens in mijn schooltijd heb ik geleerd dat rubber van een boom ( braziliaanse rubberboom) getapt werd. Die bomen groeiden in Indonesië. Wel ze groeien natuurlijk wel in meer landen. Ik heb vele, vele rubberplantages gezien. In Laos en Thailand. In Vietnam staan de bomen ook. Voor de landen waar de bomen kunnen groeien levert dit miljarden aan export op. In het jaar 2015 was dit voor Thailand $ 5 biljoen, voor Vietnam $ 1 biljoen en voor Laos $ 75 miljoen. In 1770 is ontdekt dat met een stukje rubber potlood weg kon wrijven ( to rub ). Deze  aflevering is meer een fotoserie met 2 linken naar youtube filmpjes die het hele proces en het gebruik van de rubber in banden verduidelijken. Helaas na uitproberen werken de linken niet met het programma van reislogger. Jammer dan zul je het zelf moeten intypen. Er bestaat ook synthetische rubber dat gemaakt wordt van aardolie.

Het bewerken van de boom, het verzamelen van de rubber, en het bewerken ervan op kleine plantages.

Klokhuis over banden

1. Carla:
    3 februari 2017
    Hoi Annelène, door griep gekluisterd aan mijn bed, heb ik genoten van je verhalen en de mooie foto's. Wat heerlijk dat je zo'n plezier hebt en al die aardige mensen ontmoet. Groetjes van mij en Evert